Vi har nyligen fått information från SEVAB att de anser att vi har stora brister i vår avfallshantering/sopsortering. Som en konsekvens av detta har de pålagt oss signifikanta extra-avgifter på den senaste fakturan (över 100% av den ordinarie kostnaden för sopsorteringen). Enligt deras utsago har det påträffats sorteringsfel i de flesta av våra kärl som vi har i våra två soprum. Fortsätter dessa extra avgifter att påläggas oss i samma takt som senaste månaden rör det sig om kostnader upp emot 130 000 kronor per år vilket i sig kräver en avgiftshöjning till medlemmar på runt 2000 kr per hushåll (!). Och i och med att detta inte är budgeterat för under 2025 så skulle vi då också behöva kräva in en extra inbetalning på detta belopp nu i år. Omedelbar förbättring krävs
Styrelsen har dialog med Sevab om detta för att försöka hitta en lösning och förstå problematiken ytterligare. När vi har mer information kommer vi att meddela er.
Tills vidare behöver samtliga hushåll omedelbart gå igenom sin sopsortering och göra sitt yttersta för att den ska ske på ett korrekt sätt. Avfall som glas, plast, metall, pappersförpackningar, matavfall osv ska inte slängas i de kärl som vi har för “övrigt hushållsavfall” utan ska sorteras in i sina respektive kärl.
Med vänliga hälsningar
Styrelsen